Select Language

вторник, 13 април 2010 г.

Писмата на душевадеца

Писмата на душевадеца вече стана любимо четиво на мнозина в България след първото издание, осъществено от Славика и Верен. В епистоларен план. авторът представя основните християнски ценности, като използва брилянтна изразност и фин хумор. В тази наистина уникална книга, жанра на която й е неопределяем, английския писател К. С. Луис създава провокиращо, забавно и в същото време страшно четиво, което дава на читателя сериозни теми за размисъл. Книгата е написана в епистоларен стил (т.е. като писма) и от името на Душевадеца - стар и циничен демон, който дава съвети на племенника си Горчилко как да изкуши така един човек, че душата му стане притежание на ада. С лек и непринуден стил Луис описва всички начини, по които човек може да потъпче доброто в себе си, а едновременно с това елегантно критикува кухия свят, предлаган на хората от страна на злото, свят, изцяло в полза на Душевадеца и в ущърб на човека и Бога. В края на книгата, издадена у нас от издателство "Славика" стои и брилянтното есе "Душевадеца вдига тост", в който Луис прави тотална - и брилянтна критика на целия фалш на съвременното общество. По мое мнение едно от най-силните късчета литература, писани някога. Книгата се продава в книжарници Пингвините на цена 5,90лв и може да бъде поръчана онлайн на цена от 5,02лв от ТУК. 

бутони за социални мрежи

Какво четат HR специалистите в CV-то?

Подходящото оформление и правилно структуриране са ключови!
CV-то като инструмент за създаване на първоначално впечатление за кандидата не стои дълго време в ръцете на специалистите по подбор. Това прави избирането на подходящо оформление и правилното структуриране на автобиографията основни задачи при подготвянето на документите за кандидатстване. По-смелите цветни решения в дизайна на CV-то, грешките или пропуските в представената информация могат обаче да изпратят кандидата назад в списъка с одобрените или да го изключат директно от него.
Какво четат специалистите по подбор в едно CV и какво им прави впечатление в автобиографиите на кандидатите, попитахме HR мениджъри от компании в различни бизнес сектори и HR консултанти от агенции за подбор на персонал.
Колко време HR мениджърите четат едно CV?
Мнението на професионалистите е, че не е необходимо много време да бъде прегледано едно CV и в него да бъдат откроени важните детайли. Времето обаче зависи и от изискванията на позицията, за която кандидатства кандидатът.
Според доц. д-р Драгомир Бояджиев, управител на DB Interconsult, "СV-то не стои дълго време в ръцете на професионалиста и хората, които го подготвят, трябва да имат това предвид. Да знаят, че автобиографията им трябва да е подготвена за прочит понякога в рамките на няколко минути".
Сканират или четат подробно CV-то?
Оказва се, че повечето специалисти първоначално сканират автобиографията, за да откроят важните моменти в нея.
"Винаги е полезно да се изчита от край до край едно CV, независимо дали информацията в него служи за непосредствените ни цели или не", твърди Мартина Ангелова, консултант в Accelerate HR. "Има случаи, в които един кандидат, който не отговаря на търсения профил, се оказва подходящ за друга позиция", казва още тя.
"Начинът на разглеждане на автобиографията много зависи от това как е подредена и структурирана. Ако тя е стегната и информативна, бих могла да го сканирам. Ако обаче е тромава за четене, би ми било трудно и ще ми трябва доста повече време, за да отсея точните моменти", смята Ани Мутазова, специалист "Подбор на персонал" в SAP Labs България.
"Първо гледам снимката, ако има такава, после начина на оформление на CV-то, защото това за мен е много важно. След това чета цялата автобиография - не я сканирам. В един момент, след като си прочел стотици CV-та, това нещо не отнема кой знае колко много време", обяснява практиката си Антоанета Петрова, HR мениджър на "Нетера".
Какво прави първо впечатление в една автобиография?
Първото впечатление, която създава автобиографията, понякога е определящо за това дали кандидатът ще бъде извикан на интервю за работа. На какво обръщат внимание първосигнално, попитахме HR мениджъри от компании в различни бизнес сектори и HR консултанти от агенции за подбор на персонал.
По думите на Надя Михова, рекрутмънт мениджър в Taurus, "впечатление в едно CV прави всичко – от дизайна и това как изглежда то до информацията, която попада в него".
"Първо поглеждам как е подредено самото CV. За мен е много важно да е структурирано добре. Предпочитам автобиографии, които са по-подробни и дават конкретна информация за конкретните длъжности, на които е бил човекът", казва Деляна Рачева, старши мениджър "Управление на човешките ресурси и промяната" в KPMG.
Мнението на Аделина Великова, HR Manager на 60K, е, че "първо впечатление прави това как е подредено самото CV и езикът, на който е написано. След това начинът, по който е структурирано, как са написани допълнителните умения. Винаги има разлика в това как човек е представил себе си, защото всяка една подробност е важна".
От значение ли са форматът и дизайнът на CV-то?
Повечето от специалистите по подбор предпочитат европейския формат на автобиография. Доколко обаче може да си позволи кандидатът креативност по отношение на оформлението на CV-то си?
Според Цвета Сирмай, консултант "Човешки ресурси" в Consultaem, европейският формат е най-лесен за четене, но когато се работи в компания, която се занимава с подбор на персонала, всички са свикнали да разглеждат СV-та, различни като подреждане и дизайн. "Това е нещо, което не ми прави впечатление, защото търся съществените неща в автобиографията – образование и трудов опит. Не обръщам внимание на това как е оформено самото СV", допълва специалистът по подбор.
Снежана Райкинска, изпълнителен директор на Bulwork, твърди, че обръща внимание на това как изглежда самото CV. "За мен е много важно как е структурно написано, дали човекът се е постарал. Ако използва готова форма от някой job портал, не ми говори добре за него - не е положил усилия да създаде собствено CV, за да покаже свои стил и характер".
"Европейският стандарт е един много добър формат, тъй като той има ясна рамка – дава много първоначална информация, презентира кандидата добре още преди да е осъществен визуален контакт с него", смята Румена Бонгалова, консултант в Manpower.
Мнението на Антоанета Петрова, HR мениджър на "Нетера", е, че "доброто оформление на CV-то не е въпрос на дължина, а на съдържание. Важното е човек да съумее да направи автобиографията си така, че да стане ясно какво е завършил и кога е завършил".
Грешки и пропуски в CV-то?
"На правописни и стилистични грешки не обръщам внимание, тъй като отчитам факта, че човекът може да е бързал да подаде автобиографията в срок и е написал нещо набързо. Когато имаме празни години в CV-то, маркирам ги и по време на интервюто изяснявам какво реално е правил човекът през това време", казва Цвета Сирмай, консултант "Човешки ресурси" в Consultaem.
Противоположно на това е мнението на Емил Георгиев, директор "Човешки ресурси" в Пощенска банка, който е категоричен, че грешките в автобиографията дават адекватна оценка за кандидата. "Ако в CV има грешки и работодателят му отделя време и внимание, значи този работодател не уважава себе си", твърди HR мениджърът.
Какво се гледа първо – опит или образование?
Опитът и образованието на кандидата са есенцията на едно CV, а начинът, по който са структурирани, играе важна роля за това дали човек може да представи обективно и пълноценно себе си в рамките на своята автобиография.
Според Ивелина Анчева, Senior HR Consultant в Bulwork, това зависи от позицията, за която се кандидатства: "Може би гледам първо опита - особено ако се търси опитен човек. Ако позицията изисква релевантно в тази област образование, наблягам на него".
"Няма значение как кандидатът е позиционирал опит и образование в СV-то си", казва Милена Христова, специалист "Подбор на персонала" в K&K Electronics. Тя допълва, че в много случаи предпочита кандидатът да не се е занимавал с това нещо до момента - "наричаме го "бял лист, на който можем да пишем".
"Ако говорим за стажантска позиция, където хората обикновено са с много по-малко опит, разглеждам първо образованието. Когато обаче говорим за позиции, които са мениджърски или сходни на тях, тогава опитът е на първо място, а подходящо образование би било един добър фактор, който би могъл да подсили кандидатурата", твърди Ани Мутазова, специалист "Подбор на персонал" в SAP Labs България.
Негативно впечатление ли прави честата смяна на работното място?
Понякога се случва хората да трупат опит в CV-то си, като сменят няколко работни места в различни компании за кратко време. Какво впечатление създават такива кандидати и изобщо стигат ли до интервю?
Мнението на Мартина Ангелова, консултант в Accelerate HR, е, че "винаги има разнообразни причини за това човек да предприема различни стъпки в личния си живот, които могат да окажат влияние на работната му история. Оставяме всички въпроси, свързани със смяната на работното място, за доизясняване по време на срещата".
"Ако смяната на работното място в рамките на една година е повече от три пъти, трудно може да се намери обективен фактор за това. В никакъв случай обаче не категоризираме една автобиография само по този показател", казва Анна Вдовичина, старши консултант в AIMS Human Capital.
Според Ивелина Янакиева, функционален мениджър "Маркетинг и продажби" в отдел "Човешки ресурси" на "Загорка" е добре, ако в автобиографията става ясно защо кандидатът е сменял работата си.
"Информацията в автобиографията не трябва да се преекспонира, като единствен източник, по който можеш да изключиш някой кандидат. Бихме предпочели да се срещнем с всички подходящи кандидати, които отговарят на базисните критерии за образователен ценз, професионален пит и допълнителни умения и вече в личен контакт да изясним причините за тази смяна, било то и много честа смяна", разказва Росица Тонева, мениджър "Вътрешни консултанти", дирекция "Управление на човешкия капитал" в ПИБ.
Влияят ли името и имиджа на компаниите, в които е работил кандидатът?
Джет Стрикер, HR Project Manager, Interamerican България, казва: "Нека да бъдем честни, че името и имиджът на компаниите, в които са работили кандидатите винаги помагат. Дори и имиджът на една компания да не е перфектен, когато човек се е справял в нея, това говори много за неговите гъвкавост, възможности, положителни страни".
"Тези фактори създават определена представа за кандидата, но това не значи, че работилите в големи и известни компании са в по-добри позиции от кандидатите от по-малки компании. Когато търсим хора, които да наемем, избираме такива, които са попили организационна култура, подобна на тази в нашата фирма", споделя Сирма Донева, директор "Човешки ресурси" в "Телелинк".
"Името и имиджът на една компания са своеобразна гаранция за качеството на изпълнението в предишната работа и за придобити знания и умения. Това обаче не значи, че кандидатите, които идват от организации, които все още не са се наложили на пазара, имат по-малко предимства", смята Мартина Ангелова, консултант в Accelerate HR.
"Никога не бих отхвърлила автобиография на човек, независимо от това какво е името на компанията, която стои там", казва Диана Китанова, мениджър "Човешки ресурси" в "Загорка" и добавя "има много качествени хора, които не са имали шанс да работят за голяма организация. Те стават все по-интересни, защото имат по-разчупено мислене и могат да внесат свежи идеи и поглед"
Ако има двама кандидати – единият идва от голяма компания, а другият от не толкова известна, Антоанета Петрова, HR мениджър на "Нетера4 твърди, че би извикала и двамата на интервю. "В големите организации, можеш да се научиш на много полезни трудови навици, но пък това, което ти дава по-малката компания, е възможността да бъдеш креативен и то изцяло", казва тя.

бутони за социални мрежи

Да приема ли позицията, или да изчакам по-добра оферта?


"В момента не работя. След няколко интервюта получих оферта за работа в компания, която обаче не ме устройва напълно. Да я приема ли, или да изчакам по-добро предложение?”
Този въпрос често измъчва кандидатите, които активно търсят промяна в своята кариера, но в настоящата икономическа ситуация дилемата е изключително трудна.
Офертата може да не е за мечтаната от кандидата позиция, нито срещу исканото от него възнаграждение, но, от друга страна, рискът да не получи ново предложение още дълго време е много по-голям отпреди година и половина.
Отговора на въпроса потърсихме от специалисти от компании за подбор на персонал.Ето какво съветват те:
Доц. д-р Драгомир Бояджиев,
Управител DB Interconsult
Премислете внимателно и ако компромисът е твърде голям, не го правете
Отговорът на този въпрос има дългосрочни последствия за всеки, изправен пред дилемата да приеме позиция, която не го удовлетворява напълно. Какви са плюсовете и минусите, ако приемете работа с мисълта, че търсите по-добра?
Плюсовете са, че започвате веднага, не отлагате процеса във времето и то с неизвестен край. Имате работно място, заплата, решили сте важен проблем, неща които не са без значение по време на криза.
Има и минуси. Работите с едно наум „Защо не изчаках по-добра позиция?” В зависимост от конкретната ситуация не използвате напълно знанията и уменията си, не ползвате чуждите езици, които владеете, или не получавате заплата, съответстваща на вложения труд.  С други думи, не сте напълно мотивирани и дори без да искате, това влияе върху начина ви на работа. Оказва се, че сте започнали работа с идеята да я напуснете. Затова към негативите трябва да прибавите още един: в  трудовата ви книжка и CV има още едно работно място, на което сте се задържали твърде малко. Все повече работодатели не са склонни да назначават кандидати, работили в много фирми за кратко време.
 Така че, изправени пред подобна ситуация, сложете на везните положителните и отрицателни страни. Премислете внимателно и ако компромисът е твърде голям, не го правете.
 Невена Танева
Старши консултант
Еймс Хюман Кепитал
Нарасна броят на професионалистите, които остават без работа за повече от 3 месеца

Нашите наблюдения през последната година показват, че определено нарасна броят на професионалистите с добра квалификация и опит, които остават без работа за по-дълъг период, например 3-6 месеца, което беше по-скоро изключение през годините преди икономическата криза. Обикновено в началото на периода от оставането без работа хората твърдо заявяват, че са готови да изчакат, докато намерят наистина добра възможност за себе си. С напредване на времето и възможните финансови затруднения тази мотивация се разколебава и кандидатите започват да променят критериите си за избор на работа. В тази ситуация ние, консултантите в сферата на човешките ресурси, много често получаваме този въпрос. Отговорът, разбира се, не може да бъде еднозначен.
Професионалното развитие на човек в идеалния случай трябва да бъде в прогресия. Опитните професионалисти, които са постигнали определен професионален статут, трябва още по-внимателно да планират кариерните си избори и следващи стъпки. Тук страхът и отчаянието определено не са добър съветник, но все пак решението е индивидуално и всеки има определен праг, до който може да си позволи да остане без работа.
От друга страна, самите работодатели по-скоро също не са склонни да назначават по-квалифицирани от необходимото за функцията кандидати. Въпреки възможността в настоящата пазарна ситуация да привлекат по-опитни професионалисти, отколкото биха си позволили в обичайно време, работодателите отчитат, че това не е дългосрочно доброто решение за тях и съществува голям риск да загубят тези хора много бързо в резултат на демотивация и намиране на друга възможност, която се вписва по-добре в кариерния им път. Наблюденията ни показват, че тези професионалисти наистина остават активни на пазара на труда и възприемат тази си работа като временна.
Все пак нашата препоръка към хората в такава ситуация би била да се подхожда внимателно и търпеливо като при всеки кариерен избор.
Юлияна Яначкова
Консултант "Подбор"Monday
Оценяването на предложение за работа помага да наредите собствените си приоритети

Намирането на подходяща работа в момента изисква доста усилия. Подготвяте резюмета и мотивационни писма, преглеждате обявите за работа, проучвате компаниите, свързвате се с агенции за подбор, говорите с познати и приятели за възможности за реализация, правите тестове, ходите на първи, втори, трети интервюта, не получавате обратна връзка или тя е отрицателна. Всичко това отнема време и може да е доста изтощително. Накрая получавате оферта, най-сетне можете да си отдъхнете, но това ли е, което искате?
Оценяването на предложение за работа помага да наредите собствените си приоритети. Решението може да зависи от много неща: покрива ли абсолютно минималните ви изисквания, от колко време си търсите работа, колко време можете да си позволите да сте без работа и т.н.
Отговорете си на въпроса кои са най-важните неща за вас в момента, с кои можете да направите компромис и за колко време. Доколко ви удовлетворяват предложеното заплащане, социален пакет, работната среда, възможностите за развитие, има ли стабилност, ще можете ли да работите с човека, на който е подчинена позицията ви и най-вече, какво ви харесва и какво не в това, което ще правите ежедневно? Приоритета определяте вие.
Източник: Human Capital
Моето мнение по този сложен казус е следното: Решението на този казус е строго индивидуално и зависи от това, колко време може един кандидат за работа да си позволи да остане без работа. С други думи, отговорът зависи от това, с какви спестени средства разполага безработното лице. Ако той притежава достатъчно спестени средства, за да може да си покрива месечните разходи, моето мнение, е че такъв човек би трябвало да изчака по-добра оферта, за да избегне недостатъците, произлизащи от приемането на една такава „непредпочитана” работа. Но ако финансовото положение притиска кандидата за работа (както е в 99% от случаите), аз смятам, че такъв човек трябва да приеме предложението за работа. Тук трябва да кажа, че не съм съгласен с PR специалистите с това, че един квалифициран кадър, не би бил мотивиран да извършва задълженията си при една не до толкова квалифицирана длъжност. Според мен това зависи от личностните качества на кандидата. Смятам, че след като подпишеш трудов договор с работодадел, ти се задължаваш да работиш така, все едно работиш за себе си, тоест че работника винаги трябва да бъде дълбоко мотивиран в работта си. Поне аз винаги постъпвам така, и ако аз работя една такава „непредпочитана” работа, това не би повлияло на мотивираността ми в работния процес. Остава отворен въпроса с това, че един квалифициран кадър, приел една такава „непредпочитана” работа, би продължил да си търси по-добра такава. С това съм съгласен и смятам, че тук работодателите имат своето право на преценка.


бутони за социални мрежи