skip to main  |
      skip to sidebar

 
Разказ на Кирил Захариев:
ТОВА, КОЕТО ПРЕЖИВЯХ В УЧИЛИЩЕ НЕ Е СОЦИАЛИЗАЦИЯ, НЕ Е РАЗНООБРАЗИЕ
Разнообразен социален статус? Колко процента от децата в училище слушат  нещо различно от посредствена поп-музика и чалга и колко слушат  разнообразни стилове музика (джаз, класика, рокендрол, рок, блус)? Колко  деца гледат безценни филми, и колко деца ходят единствено по кината в  моловете, да гледат без да подбират? Колко деца четат нещо, дори свръх  популярно, извън програмата по литература – Хемингуей, Айзък Азимов,  Толкин, Реймънд Чандлър, Петя Дубарова, Борис Виан, Ремарк и колко  въобще разбират дори това, което им е дадено да четат по програма? Колко  деца извършват каквато и да е извън учебна дейност, различна от учене на  език или някакъв спорт? Колко деца започват да практикуват навреме,  нещо „различно“ и колко време изобщо им остава, за да го правят  пълноценно? В училището няма разнообразие – това не е разнообразие на  култура, това не е разнообразие на социален и житейски опит. Това са  унифицирани същества, които единствено могат да изберат да се съгласят с  това или да не се съгласят. Но те са там. Няма мърдане. Няма  алтернатива, камоли разумна такава. 
Нещо повече –  разнообразие ли е да минаваш всеки ден, по един и същ маршрут, в един и  същ час, за да стигнеш на едно и също място, да се видиш с едни и същи  хора, да седиш в една и съща стая, на един и същ чин, до един и същ  съученик, да преживееш всички есени, зими и пролети на детството си и  юношеството си, под знака на сивото училище, без да можеш да прекараш  повече от един уикенд където и да е, освен в училище и вкъщи?  Разнообразие и социализация ли е да не можеш да поживееш в друг град  през есента, да се видиш с деца от други квартали през седмицата, да не  можеш да обикаляш един цял есенен ден из центъра на града, да не можеш  да отидеш в работата на майка ти, баща ти, защото си на училище? 
Училището е антипод на „социализиране“ и „разнообразие“. И със  сигурност не е „подготовка за реалния живот“. В училище се сблъсках с  няколко основни неща. Много по-основни от предметите. Много  по-жизнеутвърждаващи от всичко друго в живота ми. За съжаление, нито  едно от тях не е позитивно. Говоря основно за гимназията, макар, че  много от тези неща са практика от 4-ти клас, а набират сила още с  влизане в тази институция. Ако можеха да видят, пипнат и повярват на  тези неща, родителите не биха си и помислили да изпращат детето си на  училище. А децата, особено в пубертета, разбира се, никога няма да ви  споменат дори за една цигара или бира, камоли пък за всичко останало.
1/Първото нещо, което направих в 8-ми клас - намерих едно момче, което  ми изглеждаше най-подходящо за общуване. На този етап всички други също  мигновено се разделиха на микро-групи от по двама до четирима. Много  социално, няма що! Оставана няколко „аутсайдера“, които бяха подложени  на постоянен тормоз, и то не само от учениците. 
2/Второто,  което се научаваш е, че една година разлика е нещо фатално. Всички  ученици в по-горни класове не ти обръщат внимание, често те третират  като заек (по низш, недостоен, слаб), а в нередки случаи те малтретират.  По-големите момчета пък масово се възползват от този изкуствено  създаден комплекс, за да се уредят лесно с момиче, или да насадят  порочните си практики на по малките, като нещо „готино“, „модерно“ ,  което ги приобщава и ги прави достойни. Това означава отнемане на  девствеността на всяко готино момиче между 13 и 16 години, за всички  общовалидно – пушенето на коз, липа, ганджа, чадел, трева или - както се  изразяват родителите по далечната и непонятна тема – марихуана и  индийски коноп. Това обаче е най-лекия и безвреден наркотик, а в  класацията съвсем не изостават по популярност гнусните супер вредни  амфетамини, екстазито, като едно от най-пристрастяващите вещества,  психотропни и халюциногенни гъби увреждащи почти перманентно в по-голяма  или по-малка степен психиката, LSD, което е най-мощния халюциноген и  който остава в кръвта повече от колкото можеш да доживееш и всякакви  други разнообразни субстанции. Алкохола и тютюна не ги споменавам,  защото те са задължителна рутина на всеки навършил 12 години ученик и  остават такава за повечето до края на живота им. 
3/ Третото  нещо, което научаваш е че секса е предмет, който се преподава  най-качествено от най-отворените (научили и използващи най-добре първа и  втора точка) ученици, но той е нещо срамно, смешно и глупаво когато  трябва да бъде преподаван или четен в медицинска литература, както го  възприемат и повечето учители. Затова си набавяш информацията от  обсъждане със също толкова неграмотни по темата връстници, от интернет,  от списания и от порно. Така почти всички ученици излизат от училище  като абортирали, мастурбиращи, изнасилени или поне крайно заблудени в  сексуално отношение. Но при всички положения малко излизат девствени, но  си остават първокласници в една от най-важните сфери на живота им, а  живота на много от тях се превръща в пълна самоизолация на тази тема или  в поредица от неуспешни връзки, провалени ранни бракове, нежелани  бременности, всякакви полови болести и т.н. 
4/ Четвъртото,  което ти се случва в училище, е това, че вместо да отделиш достатъчно  време на любимия си предмет, да станеш много добър в това, в което те  бива, ти трябва да отделяш крайно много време да наизустяваш неща, които  нито те вълнуват, нито можеш да запаметяваш лесно, нито ще ти вършат  каквато и да е полза в живота. Най-малкото – всички тонове задължително  назубрени уроци, биват забравени веднага след завършване на училище. 
Ако се противопоставиш на задълженията, те санкционират, потискат,  комплексират. Ти се озлобяваш и прекаляваш с наркотиците,  секса/мастурбацията, учителите ти изграждат образ на престъпник, без да  могат да се справят по какъвто и да е поне малко адекватен начин. Отгоре  на всичкото те провалят пред родителите ти, пред приятелите ти и имаш  ниски оценки, с които, дори да си прекрасно талантлив, не можеш да се  класираш по-натам в системата.
Ако се подчиниш, се превръщаш в  зубър, колкото и банално да звучи. Вярно, научаваш се на дисциплина, но  нямаш време нито да откриеш кой си, нито какъв е света около теб, нито  да помислиш какво е призванието ти в тоя живот. Пускаш се по пързалката  на системата супер успешно, засилваш се и в повечето случаи, след 10 –  15 години установяваш, че си се гмурнал безвъзвратно в общество, което  страда от тежка самозаблуда (99%), психопатия (12%), и депресия (близо  50%). Синдроми, които се дължат на това, че си прекарал 12 години от  живота си в колба, в която не си имал възможност дори да вкусиш от  живота. 
5/Пето. Масовите, квартални училища, допълнително  ограничават социализирането на учениците до границите на района, в който  живеят. И като цяло - училищата откъсват учениците от реалността,  правят ги враждебни и плахи към всяко друго училище, към всеки друг  квартал. Правят ги асоциални и агресивни. Карат ги да се сравняват, да  се отъждествяват с училището, в което учат, според „статута“ му спрямо  другите училища. Това става излишна тежест или безпочвена гордост, за  всеки ученик и тя остава налична години след завършване.
6/  Шесто. Установяваш, че учителите, които ти преподават са били от  най-неталантливите и от най-слабите ученици. Установяваш, че те са  комплексирани, агресивни, депресирани, немотивирани, не са обучени да се  държат адекватно и не са дори на средно педагогическо ниво. Тези, които  виждат това и не вярват, веднага трябва да повярват в обратното. Много  пагубно, учителите се превръщат в техни идоли, във връх на  образоваността. Така за тези ученици, нивото на целите в живота пада  главоломно, без да разберат. Другите, които вярват и виждат какво е  нивото на образованието, започват да се борят, но излишно. Отново  агресия, която среща агресия. И пак няма никакво адекватно решение.  Защото това е система. Тя има на разположение добри и лоши оценки,  отсъствия, забележки и преместване в друго училище. 
Няма как  да овладееш хиляда млади, жизнени души, да ги събереш на едно място, да  ги вкараш в една стая за 12 години, да им казваш каквото са ти казали да  им казваш и те да се измъкнат невредими. Такава е и целта на  образованието според мен, но това е повод за една нова тема.
П.С. Съжалявам ако има много правописни грешки - аз бях от алтернативния  тип ученици и завърших с диплома отличен 5,53, без да съм учил цял  12-ти клас:) А и бързах:)