Select Language

петък, 7 октомври 2011 г.

Тайните на успеха

11 необикновени решения, с които Стив Джобс измъква Apple от дъното
Преди 14 години Apple беше на ръба на банкрута. Днес тя е най-голямата технологична компания в света с пазарна капитализация от 355 милиара долара. Как се постига подобен обрат? С революционните идеи на Стив Джобс.
Business Insider хвърля поглед върху 11 необичайни решения, с помощта на които Джобс превръща „Ябълката” в емблема.
Партньорство с конкурентите
Можете ли да си представите сътрудничество между Pepsi и Coca-Cola? Такава била и първоначалната реакция, след като Apple и Microsoft обявили партньорството си на Macworld Expo през 1997 година.
След 12 години на финансови загуби Джобс трябвало да намери бързо източник на финансиране за Apple. Затова той се обърнал към Бил Гейтс, който инвестирал 150 милиона долара в „Ябълката”. „Ерата на съперничество между Apple и Microsoft приключи”, коментира тогава Джобс. „Това е необходимо, за да вдигнем отново на крака Apple”, отбелязва той.
Атрактивни продукти
Като опитен търговец, който познавал значението на естетиката, Джобс осъзнал, че продуктите на Apple изглеждат старомодни. Затова на събрание на компанията през 1998 година, той попитал: „Знаете ли къде е грешката на компанията? Продуктите изглеждат ужасно. Не галят окото.” Днес Apple е призната като компанията, която създава едни от най-красивите продукти в света на технологиите.
Промяна на стартовата визия за развитие
Apple стартира като компания, която произвежда само компютри. Джобс обаче осъзнал, че ако „Ябълката” наистина иска да постигне успех, трябва да разшири портфолиото си. Така Apple се насочва към нови продукти като iPod, iPhone, iPad. През 2007 година Джобс променя и името на компанията от Apple Computer на Apple като символ на новата по-обхватна визия.
Заобиколи пречките с нови решения
Джобс е недоволен от позиционирането на продуктите на Apple в магазините. Решението? Apple Store. Пръснати из целия свят магазините на „Ябълката” днес се радват на голяма популярност.
Кажи на клиентите какво искат, вместо да ги питаш
Джобс не използва фокус групи и анализи, а казва на клиентите какво искат преди те самите да знаят, че го искат. Когато Apple пуска iPad, хората първоначално го възприемат с насмешка. Почти 20 милиона продажби по-късно това вече не изглежда смешно, коментира Business Insider.
Интеграция на продуктите
Освен че са иновативни, продуктите на Apple са и интегрирани. iPod е свързан с iTunes. За да изтеглите приложения за iPad и  iPhone пък ще ви трябва App Store. Според Джобс „креативността се състои в свързването на нещата”.
Не наемай служители по шаблон
През 1994 година Джобс споделя: „Смятам, че част от това, което направи Macintosh велик, е, че хората, които работиха върху него, бяха музиканти, поети, художници, историци, които също се оказаха и най-добрите компютърни специалисти в света.
Окуражи и другите да мислят различно
Рекламната кампанията на Apple „Мисли различно” от края на 90-те години на миналия век се оказва една от най-ефективните на всички времена.
Заложи на простотата
Простотата е благословия. Дизайнерът на Apple потвърждава тази стратегия: „Опитваме се да направим продукта възможно най-лесен за употреба.”
Продавай мечти, не продукти
Джобс успява да зариби хората по чувството към даден продукт. Клиентите на Apple не купуват продукта, а това, което той символизира.
Вярвай на вътрешния си глас
В речта си в Станфордския университет Джобс подчертава: „Имай куража да следваш сърцето и интуицията си. Те по някакъв начин вече знаят, какъв наистина искаш да бъдеш.”